Alat Muzik Moden Barat

Alat-alat Muzik Barat
Piano 

Belajar Piano

Posisi duduk => main piano tidak asal duduk tanpa aturan. Posisi duduk harus rilex, tegak dan tidak bungkuk

Posisi lengan => sejajar dengan tuts piano, rileks dan tidak tegang

Contoh posisi lengan yang salah => menyebabkan bentuk posisi jari menjadi tidak benar

Bentuk  jari tangan => bulat melengkung (seperti pada gambar dibawah ini)
Bentuk posisi jari tangan yang salah => main piano dengan bentuk jari yang salah mengakibatkan jari tidak leluasa menari diatas tuts dan mengganggu kualitas tone (bunyi nada) yang dihasilkan oleh tekanan jari dan juga tidak sedap dipandang mata.
 
Cara menekan tuts => pada saat menekan tuts dengan salah satu jari, maka jari lain (jari yg tidak menekan tuts) tidak tegang tetapi tetap pada bentuk semula.
 


Contoh gambar diatas :  jari kelingking menekan tuts, maka jari lain tidak tegang / tidak terangkat keatas (tetap pada bentuk posisi semula).



Menekan tuts yang salah => Menekan tuts dengan salah satu jari sementara jari lain tegang dan terangkat ke atas.


Tips Belajar Piano
Belajar piano butuh kesabaran dan ketekunan. Tidak mungkin belajar piano baru beberapa bulan saja tiba-tiba langsung pintar dan lihai bermain piano. Perlu dipahami, kalau mau pintar bermain piano tidak instan, belajar piano butuh waktu dan tergantung kemauan, latihan, bakat dan potensi. Semakin rajin latihan dan tekun belajar maka progresnya (kemajuannya) semakin cepat. Kalau malas belajar piano, malas latihan, yah… kemajuannya pun lambat, jangan berharap bisa cepat bermain piano dengan baik sedangkan latihannya malas-malasan.
  • Sediakan waktu luang dalam sehari minimal 1 jam. Belajar piano sehari 1 jam dan rutin setiap hari adalah lebih baik daripada belajar piano sekaligus sehari  5 jam tapi besoknya berturut-turut selama satu minggu tidak latihan lagi.
  • Bila suatu waktu berjam-jam belajar piano dan jenuh, istirahatlah sejenak, setelah fresh dan segar lanjutkan belajar piano nyaBelajar piano dengan cara yang benar sesuai dengan aturan yang diberikan oleh guru piano. Misalnya diawali dengan 10 menit pemanasan latihan jari dengan melancarkan tangga nada, 40 menit membaca notasi balok, 15 menit latihan improvisasi dst.
  • Jangan mudah menyerah dan patah semangat kalau mumet atau ribet dalam melancarkan suatu lagu/teknik tertentu, latihlah dengan tekun dan sabar.
  • belajar piano Jangan terburu-buru, belajar membaca not / belajar suatu lagu harus diawali dengan tempo yang lambat, jangan langsung tempo sesungguhnya atau langsung tempo cepat. Harus sabar! Latih dengan tempo lambat dulu, bila sudah lancar dan tekniknya benar maka ulangi lagi lagunya dengan tempo sedikit dipercepat, begitu seterusnya hingga akhirnya sesuai dengan tempo aslinya.
  • Belajar piano dengan disiplin dan metode yang benar selalu membuahkan hasil yang memuaskan.
Alam Muzik Saya
Saya sangat suka muzik. Hobi saya ialah memain piano. Saya belajar piano sejak tahun 8. Guru piano yang pertama saya  mengajar saya secara percuma. Ini kerana saya datang dari keluarga miskin. Walaubagaimanapun,  guru tersebut tidak mengajar saya selepas satu tahun, ini kerana keluarganya terpaksa berpindah ke luar negeri. Akan tetapi, saya terus belajar piano dengan guru yang lain.  Tiap-tiap bulan, saya kena bayar banyak duit  dan membeli buku yang mahal. Kadang- kala, saya kena menduduki peperiksaan teori dan praktikal. Sekarang, saya telah mendapat Gred 8 untuk piano dan tidak mengikut Diploma Piano yang seterusnya kerana saya tidak menjadi seorang guru piano. Akan tetapi, saya telah menjadi guru piano untuk anak saya yang sekarang berusia 11 tahun, dengan mendapat Gred 3 untuk piano di rumah.  Kelihatan dia lebih pandai daripada saya semasa memainkan piano.  Saya juga sentiasa memainkan piano untuk kedua-dua anak saya. Semasa saya bermain piano, mereka tidak nakal lagi dan mendengar muzik saya. Begitulah alam muzik saya di rumah. Walaupun tidak dapat menjadi guru piano private yang profesional, tetapi saya telah menjadi guru piano untuk kedua-dua anak saya dan menggunakan muzik saya di kelas saya. Ini telah memberi kepuasan kepada saya.





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments:

Post a Comment